איטום גג ע"י חומרים פוליאוריטנים

כמה פעמים נאלצתם להזמין איטום כיוון שהאיטום הקודם אותו עשיתם זה מכבר התנפח והתפוצץ? מכירים את התחושה בקיץ של דירה מחוממת יתר על המידה כאשר בחוץ נעים? מהיום יש פתרון זמין ונוח. איטום הגג על ידי היפרדסמו (HYPERDESMO PB), אשר פותח באירופה, עונה על כל הדרישות המתוארות לעיל. האיטום הינו בצבע לבן מה שגורם להחזרה של קרני השמש ובכך מפחית משמעותית את הפיצוצים בשכבת האיטום וכפועל יוצא מכך גם מפחית את טמפרטורת הבית בימות הקיץ הקשים.

איך זה עובד?

היפרדסמו הינו חומר איטום דו רכיבי היוצר איטום חזק ואלסטי אשר לו יכולת הצמדות גבוהה למגוון רחב של שטחיי עבודה. הממברנה המתקבלת הינה בעלת עמידות גבוהה בפני קרני UV, דבר המקנה לחומר אורך חיים ארוך יותר מהחומרים המצויים היום בשוק. היתרון הגדול של חומר זה הינו בפשטות ההשמה. בניגוד לדרכי האיטום המקובלות היום בשוק (כדוגמת יריעות ביטומניות, זפת קרה וכד') ההיפרדסמו הינו חומר איטום פשוט ונוח להשמה.

 יצרן

AlChimica הינה חברה אירופאית בעלת ניסיון בתחום יצור פליאוריתנים למעלה מ- 25 שנה. איכות מוצריה מתבטאת בגמישות ובעמידות לאורך שנים בפני תנאים קשים כדוגמת קרני UV, מזג אוויר קשה, שחיקה וכימיקלים וכמו כן ביכולת הצמדות גבוהה למגוון רחב של משטחים שונים.

מוצרי AlChimica מבוססים באירופה במדינות כגון: ספרד, רוסיה, צרפת, בולגריה, יוון ועוד…

השמה

ראשית יש לנקות את המשטח ברמה גבוהה על ידי טאטוא יסודי ושטיפה של הגג, לאחר שהסרנו את כל הלכלוך יש ליישם שכבת יסוד, לתת לחומר להתייבש ועליו ליישם שכבת היפרדסמו ראשונית באמצעות מברשת רולר או איירלס בכמות מינימאלית של 1.2 – 1.5 ק"ג חומר למ"ר. יש להקפיד על הוראות הבטיחות של היצרן. כמו כן השימוש בחומר ייעשה רק על ידי כפפות מגן מסיכת נשימה מתאימה ומשקפי מגן. היפרדסמו הינו חומר המכיל חומרים נדיפים ודליקים ועל כן יש להימנע מעישון בסביבת העבודה.

טיב העבודה

למרות העליות הכרוכות בבצוע בדיקת תקינות (הצפה המטרה וכד') ביצוע בדיקות איכות עבודות האיטום הינם חיוניות ואף הכרחיות מכמה סיבות. ראשית קבלן איטום אשר 'נבדק' בסיומה של העבודה מטבע הדברים יבצע עבודה יסודית ומקיפה. שנית, ישנו חשש מתוצאות של בדיקה זו. לפני כל תחילת עבודה יש להכניס בחוזה ביצוע בדיקת תקינות.

בנוסף יוכלו הקבלן והדיירים לקבל תוצאה בזמן אמת על איכות וטיב העבודה כך שהוא מונע מעצמו חיכוכים מיותרים בעתיד על איכות העבודה. לדוגמא: קבלן איטום ביצע עבודת איטום על גג ששיטחו הינו 300 מ"ר לאחר סיום העבודה הקבלן ביצע המטרה על כל הגג בכדי לזהות ליקויים בעבודה בנוכחות ועד הבניין. לאחר קבלת תוצאה מספקת נפרדו הדיירים והקבלן לשלום אך עם בוא הגשם הראשון התגלו נזילות חמורות בדירת הגג. בדיקת הגג העלתה כי האיטום בוצע בצורה טובה אך הנזילות מגיעות ממעקות הגג (אשר היו סדוקים דבר אשר מצריך לבצע עבודת שיקום מעקה).

מקרה זה מוכיח לנו עד כמה בדיקות איטום חשובות בעיקר עבור הקבלן עצמו! אילולא בדיקת המטרה בסיום העבודה הקבלן היה מגיע לחיכוכים רבים עם הדיירים.

הערות

• אחת הבעיות המצויות בתחום איטום הגגות אשר מביא לשחיקה של החומר הינה בעיית השיפועים בגג. לעיתים אנשי מקצוע מיישמים את חומרי האיטום שלהם מבלי לבדוק שיפועים בגג ובכך מקצרים את אורך חיי האיטום בצורה משמעותית. הבעיה נפוצה בעיקר כשמיישמים חומרים אקריליים כדוגמת פוליגג אקרילפז וכדומה. חומרים אלו נשחקים ונהרסים ביתר קלות כאשר שכבת מים מצויות עליהם למשך זמן ממושך.

לפני יישום החומר יש לבצע שטיפה בגג ועל ידי כך לזהות שלוליות מצטברות אשר מעידות על שיפועים. במקרה זה יש למלא שלוליות אלו בחומרים המתאימים להביא את הגג לכדי ייבוש ולעשות בדיקה חוזרת עד לקבלת תוצאה רצויה.

בנוסף יש לוודא שבחיבור הגג למעקות מצויים רולקות אשר מונעים מהמים להצטבר בחיבורים וליצור נזילות עתידיות.

• עיקר עבודות האיטום מתבצעות לאחר גשם ראשון או בתקופת הגשמים בכלל כיוון שהדיירים מזהים את הנזילות בעיקר כשיורד גשם. בתקופה זו בדרך כלל אין המון ימי שמש דבר המסכן את איכות וטיב העבודה.

בחירת תאריך נכון לבצוע העבודה הינו מרכיב חיוני לקבלת תוצאה מושלמת. יש לוודא כי מסיום העבודה צפויים לפחות שני ימי שמש אשר ייבשו את הגג בצורה טובה (ישנם חומרים איכותיים אשר מתייבשים לאחר 6 שעות לכן כל מקרה לגופו והכל על פי הוראות הייצרן).

מאמרים נוספים