עבודות גובה

עבודות גובה כוללות תחום רחב של עבודות שהמכנה המשותף להן, הוא הצורך להגיע למקום גבוה יחסית. עבודת גובה נחשבת לכזו החל מגובה יחסית נמוך שניתן להגיע אליו באמצעות סולם ועד לגבהים של גורדי שחקים אליהם מגיעים באמצעות במות הרמה או בגלישת חבלים.
עבודות גובה מבוצעות בדירות פרטיות, בבניינים ציבוריים, או על גבי אלמנטים תעשייתיים כמו תרנים, טורבינות רוח, עמודי חשמל וכדומה.

בכל אמצעי שבו נבחר להיעזר לביצוע עבודות גובה, יש להקפיד על כללי הבטיחות בהתאם לפקודת הבטיחות משנת 1970 ועל תיקוניה המאוחרים מטעם משרד הכלכלה והתעשייה (תמ"ת).
תקנות התמ"ת מחייבות שבעבודות גובה יעסקו עובדים מוסמכים לכך בלבד, בעלי ציוד יעודי ומלווים במנהל מקצועי מוסמך באתר. כמו כן, התקנות מחייבות צופה מחלץ בכל עבודת גובה ועוגנים תקניים באישור מהנדס מוסמך.
את תקנות הבטיחות לעבודה בגובה התשס"ז 2007 ניתן למצוא באתר המוסד לבטיחות ולגיהות:

https://www.osh.org.il/uploadfil
es/takanot_gova_6583.pdf

חלק מהאמצעים לביצוע עבודות גובה:

  • סולם– כלי עבודה אלמנטרי לביצוע עבודות גובה.
  • במת הרמה – כלי עבודה שכיח לעבודת גובה. במה מאפשרת הרמת משאות כבדים ושינועם בעבודות פנים וחוץ וכן, העלאת ציודים למקומות גבוהים. השימוש בבמות הרמה נפוץ בתחום התעשייתי, במפעלים ובמחסנים. כמו כן ניתן להיעזר בבמות הרמה גם בתחום של עבודות ניקיון חיצוני, בתחזוקה של חזיתות מבנים, התקנת שילוט, עבודות אלומיניום, חיזוק אריחים, שיקום בטונים, צבע, בנייה ועוד. היתרון המשמעותי של במת הרמה היא הניידות.
  • פיגום זקיפים – אמצעי אלמנטרי ושכיח בעולם הבנייה. בניית פיגום זקיפים נעשית על פי נהלים קפדניים שיש לעמוד בהם.
  • סנפלינג/גלישת חבלים – הגולש יושב בתוך כסא כשהוא מחובר לרתמה ייעודית ואביזרי העבודה מחוברים לכיסא. החבל מחובר לעגינה במערכת חבלים כפולה כדי להבטיח בטיחות גבוהה. גלישת חבלים מתאימה למקומות שלא ניתן להגיע אליהם עם במות או פיגומים וכן כדי להוזיל עלויות באופן משמעותי.

מאמרים נוספים